Daty w historii motoryzacji

Najważniejsze daty w historii motoryzacji

Najważniejsze daty w historii motoryzacji

  • ok. 4000 p.n.e. wynaleziono koło,
  • 1600 – Simon Stevin buduje w Brukseli pierwszy pojazd żaglowy,
  • 1678 – Ferdynand Verbiest buduje w Pekinie pierwszy na świecie model pojazdu mechanicznego z napędem parowym. Ze względu na zbyt małe rozmiary pojazd ten nie mogą przewozić ani ludzi, ani Ładunków,
  • 1740 – najstarszy znany rysunek parowego działa samobieżnego,
  • 1769 – powstaje pojazd parowy Nicolas’a Cugnota,
  • 1784 – James Watt pierwszy konstruuje skrzynkę zmiany biegów z kołami zębatymi,
  • 1786 – William Murdock konstruuje napędzany parą pojazd zabawkę,
  • 1800 – Isaac de Rivaz konstruuje pojazd napędzany wybuchem gazu świetlnego,
  • 1800 – Sir George Medhurst, wynalazca poczty pneumatycznej, buduje pojazd o silniku napędzanym sprężonym powietrzem,
  • 1801 – Richard Trevithick buduje lokomotywę drogową. W 1803 roku pojazd ten przejechał bez zatrzymywania się odległość 150 km
  • 1804 – Oliver Evans buduje pierwszy amerykański samochód parowy,
  • 1814 – Francuz De Quet konstruuje układ kierowniczy,
  • 1821 – Anglik R.J. Griffith wprowadza skrzynię biegów,
  • 1926 – Timothy Burstall wraz z Johnem Hill buduje samochód parowy z pędem na 4 koła. Było to pierwsze zastosowanie przegubów Cardana i kół zębatych stożkowych w pojeździe bezszynowym,
  • 1829 – Anglik Goldsworthy Gurney buduje samochód parowy. Pojazd ten w 1831 r. obsługiwał w ciągu 4 miesięcy pierwszą na świecie linię komunikacji autobusowej między Gloucester i Cheltenham (odległość około 15 km),
  • 1831 – uruchomione zostaje pierwsze regularne połączenie obsługiwane przez omnibusy parowe,
  • 1932 – Richard Roberts buduje samochód parowy wyposażony w skrzynkę biegów,
  • 1835 – Thomas Davenport buduje pierwszy samochód napędzany silnikiem elektrycznym,
  • 1846 – J. Boydell stosuje pierwszy udany prototyp gąsienic. Pojazdy z takimi gąsienicami były używane w wojnie krymskiej,
  • 1860 – Étienne Lenoir dostaje patent na silnik gazowy,
  • 1862 – Alphonse Bean de Rochas opracowuje teoretyczną zasadę silnika czterosuwowego; Nicolaus A. Otto buduje prototyp takiego silnika,
  • 1871 – Joseph Ravel konstruuje pojazd napędzany silnikiem naftowym,
  • 1873 – po raz pierwszy na drogę wyjeżdża omnibus „Posłuszna”,
  • 1873 – wynalezienie osi przegubowej,
  • 1875 – Siegfried Marcus konstruuje pojazd czterokołowy z czterosuwowym silnikiem benzynowym,
  • 1885 – motocykl z szybkobieżnym silnikiem żarowym (Daimler),
  • 1885 – Benz konstruuje pierwszy użyteczny samochód z silnikiem benzynowym mocy około 0,75 KM z układem zapłonowym wysokiego napięcia. Napęd łańcuchowy na tylne koła,
  • 1885 – Gażnik Benza,
  • 1886 – Daimler buduje samochód z szybkobieżnym silnikiem żarowym. Napęd na tylne koła za pośrednictwem przekładni pasowej, wału napędowego i kół zębatych,
  • 1886 – Carl Benz opatentuje trójkołowy samochód, a Gottlieb Daimler prezentuje czterokołowy samochód własnej konstrukcji,
  • 1887 – Robert Bosch zaczyna pracę nad iskrownikiem niskonapięciowym,
  • 1887 – samochód z napędem elektrycznym osiąga szybkość 30 km/h,
  • 1887 – Levassor we Francji konstruuje samochód z silnikiem spalinowym,
  • 1889 – Benz stosuje pierwsze w świecie zwrotnice do układu kierowniczego,
  • 1889 – James Packard buduje swój pierwszy samochód,
  • 1891 – Emil Levasseur wprowadza napęd na przednie koła,
  • 1891 – pierwszy samochód z napędem elektrycznym zbudowany w Stanach Zjednoczonych. Do 1915 r. wyprodukowano ich w Stanach Zjednoczonych 35 000 sztuk,
  • 1892 – Wilhelm Maybach wynalazł gaźnik dyszowy z pływakiem i iglicą,
  • 1893 – Albert de Dion buduje silnik osiągający 3000 obr./min,
  • 1895 – we Francji bracia Andre i Eduard Michelin zastosowali ogumienie pneumatyczne na wymiennej obręczy,
  • 1896 – Henry Ford buduje swój pierwszy samochód,
  • 1897 – w zakładach MAN w Augsburgu Rudolf Diesel buduje pierwszy udany silnik wysokoprężny,
  • 1898 – Marius Barbarou buduje samochód z przednimi osiami przegubowymi i z silnikiem widlastym,
  • 1898 – zakłady Daimlera stosują czterobiegową skrzynkę biegów z przesuwnymi kolami zębatymi,
  • 1899 – założenie fabryki samochodów FIAT
  • 1900 – wprowadzenie wewnętrznych szczęk hamulcowych na tylne koła,
  • 1902 – Robert Schwenke patentuje system przedniego napędu wałem poprzecznym i sworzniem kulom,
  • 1903 – Karl Slevogt buduje pierwszy silnik górnozaworowy,
  • 1903 – Henry Ford zakłada przedsiębiorstwo Ford Motor Company,
  • 1906 – w samochodzie MERCEDES wypróbowano zewnętrzne hamulce taśmowe na kola przednie (hamulce uruchamiane linkami),
  • 1907 – H. Ledvinka konstruuje hamulec mechaniczny na 4 koła,
  • 1908 – Henry Ford uruchomił w Detroit wielkoseryjną produkcję samochodu Forda Model T,
  • 1910 – po raz pierwszy wytwórnie samochodów wprowadzają do samochodów produkcji seryjnej hamulce na wszystkie koła,
  • 1912 – pierwszy samochód z przekładnią hydrokinetyczną,
  • 1912 – w Stanach Zjednoczonych wprowadzono hamulce ręczne na wałku skrzyni biegów,
  • 1913 – De Dion-Bouton buduje pierwszy tylny most o niezależnie zawieszonych kolach,
  • 1913 – uruchomienie pierwszej w świecie produkcji masowej samochodów w zakładach Forda,
  • 1914 – Malcolm Lockheed wprowadza hamulce hydrauliczne,
  • 1919 – Jules Salomon konstruuje dla fabryki Citroen samochód z elektrycznym oświetleniem i rozrusznikiem. Samochody te produkowano w liczbie około 100 sztuk dziennie,
  • 1926 – w Bolonii (Włochy) Alfieri Maserati zbudował pierwszy samochód wyścigowy marki Maseratii Tipo 26,
  • 1928 – w Warszawie Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) wyprodukowały wg różnych źródeł do 300 do 800 sztuk samochodów osobowych model CWS T – 1 konstruktorem był Tadeusz Tański przy współpracy Stanisława Panczakiewicza,
  • 22 marca 1930 – Włoch Baconin Borzacchini wygrywa rozgrywany po raz pierwszy wyścig Grand Prix Tripolis na samochodzie Maseratii (silnik 16-cylindrowy o pojemności 4 litry),
  • 3 marca 1932 – Alfieri Maserati zmarł w wieku 44 lat,
  • 1951 – Fabryka Samochodów Osobowych FSO w Warszawie podjęła produkcję licencyjną samochodu Warszawa, a w 1957 ukazała się własna konstrukcja samochodu Syrena,
  • 1946 – we Włoszech Enzo Ferrari założył firmę produkującą samochody wyścigowe i prestiżowe sportowe,
  • 1963 – we Włoszech Ferruccio Lamborgini podjął produkcję w krótkich seriach wozów sportowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *